Oportunidades de Investigación Públicas

08-04-2024 Equidad de género en Ingeniería y Ciencias: Buenas prácticas en educación superior
Esta oportunidad de investigación se centra en explorar la equidad de género en STEM en el contexto de un proyecto de colaboración entre universidades financiado por la comisión europea. La investigación implica realizar una revisión exhaustiva de la literatura académica sobre la atracción, admisión y retención de mujeres en carreras STEM. Además, quienes asuman esta oportunidad, tendrán la tarea de recopilar y analizar datos de estudiantes mujeres que actualmente estén cursando programas de ingeniería. El objetivo de investigación es comprender mejor los factores que influyen en la participación de las mujeres en STEM e identificar buenas prácticas para promover una mayor inclusión y equidad de género en estas áreas críticas para el desarrollo científico y tecnológico.
Keywords:       Brecha de género STEM
Prerequisitos:  no tiene.

Tiene un método de evaluación Nota 1-7, con 10 créditos y tiene 2/2 vacantes disponibles

Mentor(es): Ver en la plataforma
28-11-2022 Análisis cualitativo del uso de datos para tomar decisiones a nivel escolar
Este proyecto busca que estudiantes participen de una revisión sistemática de literatura académica y un análisis cualitativo de entrevistas realizadas a directivos de colegios. Esto con el propósito de avanzar hacia una propuesta de cómo utilizar datos para tomar decisiones a nivel escolar.
Prerequisitos:  IDI2015

Tiene un método de evaluación Nota 1-7, con 10 créditos y tiene 1/1 vacantes disponibles

Mentor(es): Ver en la plataforma

Public Research Opportunities

08-04-2024 Gender equity in STEM: Best practices in higher education
This research opportunity focuses on exploring gender equity in STEM within the context of a collaborative project between universities funded by the European Commission. The research involves conducting a comprehensive review of academic literature on the attraction, admission, and retention of women in STEM careers. Additionally, those who undertake this opportunity will be tasked with collecting and analyzing data from female students currently enrolled in engineering programs. The research goal is to better understand the factors influencing women's participation in STEM and to identify best practices to promote greater inclusion and gender equity in these critical areas for scientific and technological development.
Keywords:       Brecha de género STEM
Prerequisites:  None.

Evaluation method: Nota 1-7, with 2/2 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
10-12-2023
Prerequisites:  ING1004

Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
13-06-2023
Keywords:      
Prerequisites:  None.

Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
21-12-2022
Keywords:      
Prerequisites:  None.

Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
28-11-2022
Prerequisites:  IDI2015

Evaluation method: Nota 1-7, with 1/1 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
23-05-2022
Keywords:       b-learning
Prerequisites:  None.

Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
06-01-2022
Prerequisites:  None.

Evaluation method: Nota 1-7, with 0/2 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
04-01-2022
Keywords:       género trabajo en equipo
Prerequisites:  EYP1113

Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform
04-01-2022 Attraction and retention of women in STEM careers
Historically, women have been underrepresented in the fields of engineering and science. In the US, the percentage of bachelor's degrees awarded to women in 2019 ranged from 52% (Environmental Engineering) to 13% (Computer Engineering). In the same year, the percentage of professional degrees awarded to women in Chile ranged from 55% (Environmental Engineering to 8% (Computer Engineering). Although the proportion of women has increased over time, gender disparities in engineering still remain. Given the interest in achieving greater participation of women, different types of efforts have been invested to attract women to engineering. This research seeks to understand the reason for these differences, examining initiatives to attract and retain students This will involve reviewing the literature and contributing to the design and implementation of mixed methodologies (quali / quanti), collaborating with the DRS and the DEI.
Prerequisites:  IDI2015 EYP1113

Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants

Mentor(s): Open in the plataform